Påskesamlinger (04.04 og 06.04)

Det har blitt mye snusing denne påsken! Vi fikk mast oss til to treningssamlinger på bioforsk, og det har vi hatt stor nytte av. Både Oscar og jeg koser oss veldig på treningene. Både hunder og eiere er kjempetrivelige, og det er så gøy å se framskrittene alle gjør.

Oscar hadde tatt på seg sjumilsstøvlene sine og tok noen lange skritt i riktig retning iløpet av samlingene. Vi har enderlig fått løst opp i problemene vi har hatt i det siste. Mye av problemet har ligget hos meg (ikke overraskende), jeg har låst meg fast i innlæringsfasen. Det har ikke helt gått opp for meg at Oscar har lært seg øvelsene i smeller og at han kan søke. Jeg trenger ikke lengre stå og pepre han med godbiter, fokuset ligger ikke lengre på at han skal ha lange, tunge økter hvor han får god tid til å tenke seg om. Han veit hva han skal gjøre, nå må jeg henge med og bli med videre. Jeg må motivere han til å jobbe. Han trenger korte, morsomme økter! Jeg må legge opp til økter som gir Oscar motivasjon til å jobbe igjen senere, som gjør at han ligger i bilen og gleder seg til å komme inn igjen og jobbe videre. Opp med tempo og opp med søksgleden! IMG_2652 En del av løsningen har vært veldig praktisk; jeg må legge om belønningsmetodene mine. Jeg må forhindre at aktivitetsnivået til Oscar synker for lavt (godbiter roer han ned), må jeg enten kaste godbitene (få litt fart på dem), eller legge dem ned ved min venstre hel (slik at han må løpe ut for å hente den). Det virker kanskje rart, men det tro meg, det funker!

En annen påskevelsignelse har vært oppdagelsen av at Oscar har bestemt seg for at ball er gøy, og at pipeball er ekstra gøy. Det gjør jobben min mye enklere! Nå kaster jeg baller veggimellom, og Oscar løper rundt og prøver å få plass til alle i munnen. Han har ikke klart fler enn en (ennå), men det er ikke fordi han ikke har gjort en hederlig innsats. Skal bli mye ball-lek framover!IMG_2627IMG_2629

Vi tok tak i kassesøkene denne påsken. Først jobbet vi med 16 kasser og fem duplikater, så muligheten for suksess var høy. Belønnet da med ball, og fikk gode resulater. Motivasjonen var høy gjennom hele søket (fant alle fem duplikatene). Høy motivasjon gir han det tunellsynet jeg er på jakt etter i søka hans. Han hadde et godt fokus og datt ikke av underveis. Tror vi skal ta med oss denne taktikken når vi jobber videre. Vi trente også kassesøk med seks bokser og ett duplikat. Denne gangen belønnet jeg med godbiter ved venstre fot (litt som på øvelsen med 50-øring). Dette ga også fine resultater, men jeg klarte ikke begrense repetisjonene, så her mistet jeg Oscar til gulvet litt underveis desverre. Det var ikke vanskelig å få hektet han på igjen, men jeg burde prøve å gi meg mens motivasjonen fremdeles er stigende. Jeg må være i forkant og unngå at han melder seg ut.

Captains log: Bestem deg før du begynner hvor mange repetisjoner Oscar skal gjennomføre. Hold deg til det!

Vi prøvde oss også på en ny øvelse! Personsøk! Målet er at Oscar skal kunne bli presentert for en ID-smeller og deretter plukke ut den aktuelle personen i en mengde. Nyttig og spennende øvelse. Vi startet med målet, ved å lære Oscar å markere på person. Festet et smellerlokk bakpå kneet (der jeg vil at Oscar skal markere) til personen og så hva som skjedde. Det tok ikke lang tid før Oscar frysmarkerte! Dette blir en fin øvelse å jobbe videre med tror jeg. Spennende å se om vi kan klare oss uten lokket etterhvert.

Oscar markerer på person
Oscar markerer på person

Jeg fikk også prøvd å bruke avstandsbelønning som et verktøy. Jeg fikk låne “treat and train”-maskinen til Stig (som gir et pip og mater ut godbiter automatisk når det blir trykket på en fjernkontroll). Denne maskinen ble brukt til å belønne Oscar i banesøket. Han fikk pip når han markerte på riktig boks i banen, men måtte ut og hente godbiten. Da fikk han fart i kroppen siden han måtte løpe mellom banen og godbitene. Det var en veldig fin måte å holde motivasjonen hans oppe på. Her klarte han å søke lenge uten å miste interessen. Nyttig verktøy! Tar hvertfall med meg essensen (avstandsbelønning) videre. Det er en veldig fin måte å sørge for at hunden jobber selvstendig uten påvirkning fra fører. Jeg kunne sittet og hekla i lenestolen mens han holdt på. Min jobb var bare å trykke på fjernkontrollen i et passende øyeblikk, det er ikke noe man trenger begge hendene til.

IMG_2648IMG_2641 Jeg har store forventinger til at de verktøya vi har fått utvikla i påsken skal være med på å ta søksarbeidet til nye høyder. Nå blir det full fart fremover!

2 thoughts on “Påskesamlinger (04.04 og 06.04)

  1. Fantastisk artig å lese om hva dere får til, blir mer og mer imponert. Og en smule stolt over flotteste Oscar må vi få lov å være, selv om du Siri har lagt ned masse, masse arbeid i treninga 🙂

Leave a comment