UKE 46

_MG_4384Det har heldigvis blitt litt mer trening denne uka. Etter ufrivillig treningsfri forrige tirsdag kom vi oss denne gangen til smellertreningen på Lade igjen. Endelig har ordet om nesearbeid i hundehangarden spredt seg, for iløpet av tirsdagen var 14 ekvipasjer innom! På det meste trente vi FEM hunder inne i hallen samtidig. Jeg ble skikkelig overrasket over hvor komfortabel Oscar var med det. Både hannhunder, valper og tisper. Ikke noe problem, Oscar skulle jo jobbe han. Han viste ikke noe tegn til å bli særlig forstyrret av at det var mye action i hallen, og jobbet på mens halen gikk som en propell. Det var heller jeg som var problemet. Jeg synes det er ubehagelig å stå med ryggen til fremmede hunder, men det hjelper når man har gode treningskompiser som kan være øyne i nakken for meg! Uansett er det viktig at jeg får erfaring med at det går bra å ikke ha full kontoll hele tiden (Oscar har tydelig funnet ut det allerede!).

Oscar gjorde fire flotte kassesøk på 16 kasser, og det ser ut som om dette er i ferd med å bli en av våre beste øvelser! Oscar har en knall motivasjon for å søke på kassene nå. Det er veldig deilig å se! Jeg skal fortsette slik vi har gjort til nå, og ha det morro med kassesøk. Framover lurer jeg på om jeg skal eksperimentere litt med oppsett av kassene slik at Oscar ikke blir lei av øvelsen. Det blir også opp til meg å passe på at vi ikke trener til det blir kjedelig, altså holde antall repetisjoner nede. Oscar lærer lite av det og blir bare lei.

Vi jobbet også med banesøk og veggsøk. Banesøket har jeg ingenting og utsette på. Der jobber han sikkert og godt. Framover mot jul blir det nå fullt fokus på overflatesøk, i form av rom og kjøretøysøk. Romsøket hans er helt ok, men jeg synes han virrer en del. Aller helst vil jeg det skal være slik at når han har søkt over et område uten å markere skal jeg kunne være helt bomesikker på at det ikke ligger noen ting der. Slik det er i dag kan det godt være han går tilbake på et tidligere gjennomsøkt område og plutselig finner et duplikat. Det koster han både tid og krefter. Jeg har nok gått litt for fort fram i treningen her. For å gjøre han både sikrere og nøyere skal jeg trene mer søk på små flater (en vegg i stedet for et helt rom) og sørge for at han får masse erfaring med ulike funn. Det skal være korte og raske søk, med masse artig belønning etterpå for å sørge for topp motivasjon til å jakte videre på duplikater. Han trenger også en del erfaring med å lære seg hvordan lukta brer seg etter å ha ligget en stund (eks. ved høye duplikater siger lukten ned mot bakken), for det virker som om dette birdrar til å forvirre han litt.

Så framover blir det raske, morsomme søk på liten flate etter duplikater som har ligget lenge. Samme på kjøretøy. Siden vi i hovedsak jobber med lastebiler så får vi nøye oss med å søke på kortsidene i første omgang.

På onsdag var vi innom sportshunder på Havstein for å trene litt med dem, og det var veldig hyggelig. Gøy for Oscar å være tilbake på gamle kanter, og kjekt for oss å få trent i litt andre omgivelser en vanlig. Han gikk først to banesøk på tre baner, hvor han jobbet raskt og effektivt. Jeg trente på konkurranse, det vil si at jeg starter han på neste bane direkte etter ett funn for å spare tid (lar han ikke snuse ferdig bane). Vanligvis sier jeg “bra” ved riktig funn, kaller kan til meg og starter han på begynnelsen av neste bane med en søkskommando, men iløpet av det andre søket hans trengte han ikke mer enn et kjapt “bra” ved første funn før han hoppet over til neste bane av seg selv. Han visste jo utmerket godt hva han skulle gjøre. På en måte er det godt å se at han gleder seg så mye til å få ball etter funn i alle banene, og at han har lært seg gangen i øvelsen. På den andre siden vil jeg gjerne ha kontrollen over når han skifter bane, særlig med tanke på klasse to øvelsen. Jeg tror jeg i framtiden skal være nøye med å variere hvordan vi trener på denne øvelsen slik at han ikke begynner å “ta saken i egne labber”.

Oscar fikk også prøvd seg litt på et romsøk, først et raskt funn før pause, og deretter fant han tre duplikater med fin markering. Jeg fokuserte på å trene motivasjonen hans og belønnet han raskt med ball mellom hvert funn. Helt ok prestasjon, men jeg håper denne øvelsen blir bedre med litt mer trening. Jeg gir Oscar pluss i margen for at nesa går hele tiden og at han jobber skikkelig intensivt.

Etter siste økta fikk han dessuten leke med Veronica og Caroline, noe som både var rart og fantastisk på samme tida! De hadde visst også mye bedre leker enn det jeg hadde!

Deilig å slappe av etter trening
Deilig å slappe av etter trening

Jeg håper også vi klarer å trene spor mer regelmessig framover. Jeg gleder meg til Oscar har erfaring nok til å gå lengre og mer krevende spor på asfalt, for slik som det er nå synes jeg det er et ork å finne passende steder å legge spor til han. Jeg skal også framover passe på å la sporet ligge litt lengre enn det har gjort på de siste treningsøktene. Litt dumt at det blir mørkt så tidlig om dagen, men jeg har ambisjoner om å utnytte helgene til sportrening.

Leave a comment