Bartemonster

Oscar og jeg har hatt det moro de siste ukene! Både runderingskurs, smellertrening og besøk fra våre fine oppdrettere.

På runderingskurset hadde vi det ordentlig moro! Vi tilbragte hele helgen med å rote rundt i nysnøen og lete etter pølsefolk. Det tok noen repetisjoner før Oscar skjønte hva leken gikk ut på, men så fort han forsto at det dreide seg om å løpe for å få pølse av figuranter fikk han fart på labbene. Iløpet av kurset begynnte tassen å få til veldig fine slag. Jeg var spesielt fornøyd med farten og iveren hans.

Jeg tror ikke han nødvendigvis brukte nesa så mye under runderingen, men foreløpig ligger fokuset i treningen på å finne figurant. Jeg likte å se selvstendigheten hans, og det er ingen tvil om at å få løpe litt bajas i skogen er moro for han. Det var ikke akkurat vanskelig å motivere han til å løpe ut i skogen for å si det sånn. Det fungerte veldig bra å holde han litt igjen og gire han opp litt før jeg lot han løpe ut for å finne.

12112474_1236958439663266_3132293782648866359_n
Bilde lånt fra Hundesamvirket

Jeg har veldig lyst til å fortsette å trene rundering, men det tar mye tid og krefter, så vi får se hva det blir til fremover. Først og fremst må vi jo starte med å hjernevaske Oscar på å finne figuranter, og det kan vi jo gjøre uten å gjemme seks personer i skogen. Funderer litt på hvordan vi kan få inn ID inn i runderingen og om vi kan trene det uten å være i et skogterreng, men kanskje i en mer urban setting? Det blir nok ikke noe vi har tid til å trene mye på ennå, men vi får se etter hvert! Oscar synes i hvert fall det var veldig artig.

IMG_0240.jpg
Oscar og Zelda holder varmen i bilen på runderingskurs.

Vi har også hatt det moro på smellertreningene i det siste, selv om det har vært under uvanlig krevende forhold (løpetisper på trening). Det har ikke vært noe stort problem, men jeg på være ekstra obs på hvor fokuset hans er. Han må være topp motivert for øvelsen og ikke la seg forstyrre av andre lukter. Det krever litt mer av meg som fører. Jeg må sørge for å holde arousel-nivået hans høy nok til at han får tunnellsyn. For Oscar betyr det få repetisjoner og nye utfordringer før han går lei. Det løste jeg denne gangen ved å gjøre litt om på standardøvelsene. Blant annet satte jeg to baner etter hverandre i ulike vinkler for å få til et banesøk litt utenom det vanlige. Kassene ble også plassert i kreative formasjoner. Det ble noe nytt i hvert søk, og det hjalp Oscar holde motivasjonen for å arbeide høy. Jeg kommer nok til å fortsette med denne taktikken fremover, og variere på treningen for å holde interessen oppe!

Jeg jobber fremdeles med å få et skikkelig godt romsøk. Han kan gå over duplikater dersom han ikke har noen erfaring med eller forventing om å finne, og jeg synes ikke han er så trygg i søket som jeg skulle ønske. Som sagt er målet at dersom han har søkt over et område uten og markere skal jeg kunne være 100% sikker på at det ikke ligger noe der. Slik det er nå hender det han går over et duplikat for så å gå tilbake å markere senere. Jeg tolker det dit hen at motivasjonen hans for å finne er litt lav og at jeg har trent for mye på lange romsøk (latt han finne for mange duplikater) før han har vært klar for det. Derfor skal jeg fremover gjemme mange duplikater og bare la han finne ett. Korte, enkle søk for å øke motvasjonen hans til maks. Han søker fremdeles raskt og intensivt, men fokuset hans ligger ikke på å “finne, finne, finne!” slik som jeg ønsker.

IMG_4525

Nå må vi legge oss i hardtrening fremover, for 15. desember er det første øvelse i smellercupen på Lade! Da må vi være godt forbredt, for det begynner å bli mange gode ekvipasjer på treningene nå.

Vi var også så heldige å få besøk av verdens beste oppdrettere forrige helg. Det ble det mye kos på både to- og firbeinte. Ikke noen tvil om at Trude og Øyvind har en egen plass i hjertet til Oscar. Da de dro sto han ved ytterdøren og peip etter dem. Det gjør han ellers bare for meg og Torbjørn.

 

3 thoughts on “Bartemonster

  1. Hvis du er interessert i id-søk etter folk, så bør du snakke med Willy. Han driver jo med begge deler og redningshund 🙂 Han har eksperimentert en del med søk etter folk på id 🙂

Leave a comment