Stjerner i øya

Dette kommer til å bli et kvamlt fornøyd innlegg, for jeg kom hjem fra smellertreningen med stjerner i øya! Fy søren for en flink hund jeg har! Etter en innaktiv uke for Oscar sin del (jeg har vært opptatt med å hoste opp begge lungene) hadde han massevis av motivasjon til å jobbe på tirsdag.

Vi startet festen med kassesøk, testet først med 3×3 kasser som Oscar søkte seg gjennom uten å nøle. Jeg valgte å avansere til 4×4 kasser, og Oscar fant ballen iløpet av 30 sekunder! Det var et herlig søk, raskt og metodisk med en perfekt dekkmarkering ved funn. Jeg var så overraska og glad! Dette er en øvelse vi har sliti mye med, Oscar har vært treig og umotivert. Han har rusla rolig rundt snusa litt her og der, og gitt seg halvveis. Forskjellen er som natt og dag, for nå løper han mellom kassene og jakter på ballen. Han skal finne! Og han skal finne med en gang!

Jeg ville ikke strekke strikken til den sleit, så ga meg på topp og sendte han ut i et banesøk (med tre baner). Også nå hadde han en rakett i rompa og fant tre duplikater på ca 30 sekunder. Null snusing på gulvet og fullt fokus på oppgaven. Helt perfekt!

_MG_4358
Bilde fra morgenturen idag. Første dagen med skikkelig rim på bakken 😦

Jeg kasta meg rundt og sendte han ut for å finne duplikater i bruskasseveggen, og han nølte ikke et sekund. Oscar fant raskt den første skinnlappen. Siden jeg i denne øvelsen jobber med motivasjonen (og jeg var redd for en nedtur etter tre fantastiske øvelser) lot jeg han få en pause i buret etter ett funn.

Jeg var nesten sjelven etter tre så fine øvelser. Da jeg tok Oscar ut for en ny runde var jeg redd jeg hadde drømt hele greia. Men nei da! Oscar kom hoppende ut av buret og gjorde alle tre øvelsene igjen. Helt perfekt, på rappen etter hverandre. Mellom øvelsene fikk han bare en kjapp belønning med yndlingsballen. Avsluttet “sirkel-treningen” med en skikkelig drakamp før han fikk slappe litt av i buret. Jeg var så innmari stolt av den vesle bartemannen min!_MG_4376

Litt redd for en kræsjlanding tok vi oss en pause fra “sirkel-treningen” og rota fram rundellen. Etter en kjapp gjennomgang med Oscar om hvordan rundellen fungerte, fylte jeg den med 8 ulike ID-lukter og sente Oscar ut på leting etter riktg duplikat. Oscar hadde stålkontoll på luktene og markerte rent på riktig lukt. Jeg kjørte 8 repetisjoner, og Oscar var like sikker hver gang. Det føltes ikke som om noen ting kunne gå galt denne tirsdagen.

Tassen fikk en liten pause før vi kjørte to runder med sirkeltreningen igjen. Denne gangen fant han tre duplikater i bruskasseveggen før han fikk belønning. Ikke noe problem mente Oscar. Kjapp pause før vi avsluttet med to nydelige kassesøk og fire funn i bruskasse veggen. Jeg veit ikke helt hva som har skjedd med Oscar, men hvis han forsetter på denne måten kommer vi til å nå månen!

Litt er det likevel å pirke på, men feilen ligger hos meg. Jeg må være flinkere til å posisjonere meg før jeg kaster ballen som belønning. Jeg må stille meg bak Oscar så han ikke kan se, for nå flytter han litt av fokuset over på meg etter funn.

Jeg likte opplegget med å trene de ulike øvelsene slik etterhverandre, da unngår jeg å repetere til Oscar blir lei (slik jeg har en lei tendens til å gjøre innimellom). Treningen blir morsommere og mer aktiv. Det fungerte godt med rask belønning mellom øvelsene også, litt kasting med ball før vi gikk videre og avslutte med en skikkelig drakamp og pause i buret. Jeg kommer til å prøve å fortsette å trene slik utover senhøsten. Krysser fingrene for at hver trening går like bra!

Leave a comment