HØSTFERIE OG SMELLERTRENING

_MG_4227

Vi tok en svipptur til Notodden i høstferien for litt familiehygge, men denne uken har vi vært tilbake i vanlig modus med smellertrening på tirsdagskvelden. Oscar hadde tydeligvis lada batteriene løpet av de late dagene i ferien, for han hadde en kjempeflott framgang på treningen. På tross av vanskelige treningsforhold med ei løpetispe på treningen gjorde han en knalljobb. Dette blir altså et fykterlig skrytete innlegg!

IMG_4244
Skikkelig lyst til å komme ut å trene!

_MG_4270

Vi startet å jobbe med kassesøk, og her imponerte han meg stort! Vi startet først med ett par søk etter grønnball på en lang rekke kasser (9 stk.) og han fant hver gang med en flott dekkmarkering. Men jeg må belønne med grønnball, for han nekter å leke med noe annet. Deretter satte jeg ut kassene slik de ville stått i en konkurranse, men 3 rader med 4 kasser (isteden for 4 x 4) og Oscar gjorde jobben sin. Han søkte intensivt med høy motivasjon. Gulvet luktet veldig godt (kunne se tydelige tisseflekker noen steder), men han lot seg ikke fortyrre nevneverdig. Jeg trenger litt mer erfaring i å lese Oscar i disse søkene. Halen logrer litt hele tiden (kan vel ikke egentlig klage på det), det betyr at jeg må ha is i magen og vente til han er heeelt sikker og dekkmarkerer i denne øvelsen før jeg signaliserer funn. Videre her skal vi trene på å finne i alle boksene, særlig de “indre”, for Oscar har fått det for deg at ballen sannsyligvis ligger i kanten.  Han burde fremdeles bli en del raskere og mer systematisk i søket, men jeg er veldig fornøyd med framgangen hans i denne øvelsen. Klapp på skuldra til både meg og Oscar.

IMG_4288

Etter suksessen med kassesøket var jeg litt redd for hvordan det skulle gå i banesøket. Det er en øvelse han pleier å være kjempegod i, men som han forrige trening surra med og han snuste mye på gulvet da. Jeg håpet at vi i det miste skulle klare å unngå gulvsnusinga i dag. Jeg trengte ikke bekymre meg, til tross for at løpetispa hadde gått banen rett før presterte Oscar på det nivået jeg er vant til. Rene, fine søk med sikre markeringer. Jeg kunne se noen ganger at han var frista til å snuse på gulvet, men han tok seg i det og valgte å gjøre det han skulle. Veldig godt for meg å se og det gjør meg skikkelig stolt over valga han tar!

Mascha og jeg avsluttet med å trene litt lydighet samtidig med hundene våre. Oscar og jeg har ikke akkurat “gjeterhundkontakt” gjennom fvf, men jeg er rimelig fornøyd med at han holdt seg i riktig posisjon og ikke løp bort til Milan (tispa til Mascha) som luktet så innmari godt. Neste skritt her blir å få han til å fokusere opp på meg i tillegg til å gå ved foten min slik at vi ser ut som en ordentlig lydighets ekvipasje.

Selv om jeg kanskje synes lydighet er gørrkjederlig å trene på virker det som om Oscar synes det er skikkelig morro. Iveren hans og det gode humøret smitter jo over på meg, så nå må jeg kanskje vurdere å trene litt mer strukturert framover.

Skulle ønske hver trening var som denne!

One thought on “HØSTFERIE OG SMELLERTRENING

Leave a comment